Værd at vide om inkasso

Du har garanteret hørt om Inkasso før, og du har måske en idé om, hvad det drejer sig om. Der er dog mange, som ikke har fuldkomment styr på begrebet, og som måske kunne have glæde af at få et større kendskab til det og til inkassoreglerne. Dette gælder især for virksomheder, der skal have deres kunder til at betale regningerne til tiden, men det gælder så sandelig også for kunderne, som skal have en forståelse af, hvorfor regningerne skal betales inden for tidsfristen.

Hvad er inkasso?

Når du har en regning, som skal betales til en virksomhed, er det vigtigt at gøre det til tiden. Hvis dette ikke sker, har virksomheden nemlig ret til at forsøge at inddrive pengene, hvilket først sker, ved at der sendes en rykker ud til skyldneren. På rykkeren skal der gøres rede for gælden, og der skal være en frist på minimum 10 dage. Hvis skyldneren ikke reagerer på rykkeren inden for tidsfristen, vil sagen kunne gå videre til inkasso.

Når en sag er sendt til inkasso, er målet, at skyldneren skal anerkende gælden og indgå et frivilligt forlig om betaling. Det er desværre ikke altid så nemt, og hvis skyldneren ikke går med til at anerkende gælden, vil sagen videresendes til retslig inkasso.

Bedre faktura-standarder og rykkerprocedurer kan gøre en forskel

Det er hverken sjovt for virksomheden eller for skyldneren at stå i en inkassosag, og derfor er det om at gøre, hvad man kan for at undgå det.

Som skyldner handler det derfor om at få betalt regningerne i tiden, så du undgår rykkere og ekstra gebyrer.

Som virksomhed kan du komme langt ved at optimere dine faktura-standarder samt rykkerprocedurer, da dette vil gøre det mere klart for kunderne, hvordan og hvornår de skal betale. Et inkassobureau kan hjælpe dig med at optimere disse ting, så du undgår ubehagelige inkassosager i fremtiden.